Sunday, July 20, 2014

Saya Dan Kopi (random entry)

Saya memang peminat tegar kopi. Kasi la kopi apa pun..semua ok untuk saya..tapi yang paling jadi kesukaan ialah cappucino, latte dan kopi susu yang opah (allahyarhamah) buat. Ehehee..

Hari ni saya ngikut mak ke Mydin untuk aktiviti membeli belah. Tiba di bahagian kopi segera, saya ternampak produk baru dari Nestle' Nescafe' di rak. Nama produk ni "NESCAFE' Latte Caramel". Nampak macam sangat sedap..dan sangat menggoda iman saya! Udah la tengah puasa kan?! Haishh.

Ikutkan hati, memang gedik-gedik nak ambil satu paket dan letak dalam troli. Tapi akal waras asyik ingatkan tuan punya badan supaya kuat semangat. Sebabnya, kita kan tengah berjihad sekarang? Yelah..berjihad dalam bentuk memboikot segala produk jualan syarikat yang memberi dana kewangan kepada pihak Zionis di Palestine nun. Saya kata PALESTINE, sebab Israel tu TAK WUJUD.

Sangat kesian bila tengok keadaan saudara kita yang tengah menderita akibat pergolakan di Ghazah (Gaza) dan West Bank. Lebih menyayat hati bila tengok anak-anak yang tak berdosa cedera parah akibat perbuatan jahat lagi tak berperikemanusiaan pihak Zionis nih. Tak dapat nak dibayangkan kalau lah anak-anak kita, ataupun adik-adik kita yang jadi mangsa macam diorang tu. Saya tak sanggup nak tengok (apatah lagi nak upload) gambar-gambar anak-anak mangsa hasil dari kekejaman Zionis ni.

Memang saya tak dapat terima bila fasiliti utama macam masjid, hospital dan ambulans kena bedil. Ini kan kemudahan dan tempat ibadat untuk kegunaan awam. Semestinya untuk semua orang termasuklah orang awam. Tapi dah kenapa pulak kena bedil dan bom seolah-olah fasiliti ni markas pejuang Palestin?? Sedih saya..

Jadinya, atas sebab kemanusiaan, saya tanamkan azam dalam diri. Selagi boleh, saya nak bantu saudara-saudara saya di Palestine dengan apa cara termampu. Selain dari cara menyalurkan bantuan kewangan, saya nampak cara memboikot barangan syarikat pro-Israel ni ada signifikannya. Memang nampak macam tak beri kesan sebesar kuman pun pada Israel. Tapi, bayang seluruh rakyat di serata dunia mengambil tindakan yang sama, ini memang akan membuatkan Israel lumpuh.

Oleh itu, meh la kita sama-sama berganding bahu menolong atas sebab kemanusiaan membantu rakyat Palestine yang sedang tersiksa di sana. InsyaAllah, Allah nampak usaha kita dan semoga Allah bantu saudara kita disana. Saya doakan supaya yang Haq dapat ditegakkan dan yang Batil dapat dikalahkan di tanah Palestine. Itukan bumi para Anbiya'..






Saya suka barangan Clinique, minyak wangi DNKY & barangan The Body Shop. Tapi sejak tahu mereka semua ni penyumbang kepada pembangunan negara haram Israel-Zionis, saya dah tak beli lagi.

Saya mohon doa anda yang membaca entry ini supaya mendoakan saya dan seluruh umat manusia yang menyokong hak kemanusiaan di Palestine supaya kuat semangat dan kekal berjuang memboikot barangan keluaran syarikat pro-Israel sehingga nasib saudara kita di sana terbela.

Sekiranya disoal oleh Allah tentang apakah usaha yang telah kita lakukan untuk membela saudara seagama kita, kita ada jawapannya. Semoga usaha kita dipandang oleh Allah swt dan kita tak malu nak menghadap Allah di hari akhirat nanti. Ameen..

No comments:

Post a Comment